Friday 14 October 2011

[Pak Youth] Is it Halal to do Hajj with haraam money? - Haram peson se Hajj Jaiz Hai? Urdu & English

















Praise be to Allaah.

Firstly:

For the person who wants to do Hajj, the money for his expenses must be halaal and from a good source, because halaal money helps you to obey and worship Allaah, and keeps you from committing sin.

There is the fear that if a person does Hajj with haraam money, Allaah may not accept his Hajj, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Allaah is Good and only accepts that which is good." Narrated by Muslim, 1015.

Ibn 'Abdoos (may Allaah have mercy on him) said: "Note that the pillar and foundation of religion is food that is earned by halaal means. If a person has a good source of earning, his actions will be pure. Whoever does not have a good source of earning, there is the fear that his prayer, fasting, Hajj, jihad and all other deeds will not be accepted, because Allaah says (interpretation of the meaning):

'Verily, Allaah accepts only from those who are Al-Muttaqoon (the pious'

[al-Maa'idah 5:27]

'Umar looked at the people who were praying and said, "I am not deceived by any one of you raising and lowering his head. Religious commitment means being cautious with regard to the limits of Allaah, refraining from that which Allaah has forbidden, and acting in accordance with that which Allaah has permitted and forbidden."

Ibn 'Umar said: The best of the pilgrims are those with the purest intentions and the purest earnings, and the strongest faith."

From al-Madkhil, 4/210, by Ibn al-Haajib al-Maaliki.

It was narrated that one of the imams said:

If you do Hajj with money whose source is haraam, you have not done Hajj, but your donkey has done Hajj.

Allaah does not accept anything but that which is good, and not every one who does Hajj will have his Hajj accepted.

In Mawaahib al-Jaleel Sharh Mukhtasar Khaleel (2/530) it says:

Whoever does Hajj with haraam money, his Hajj is not acceptable, as was clearly stated by more than one of the scholars. That is because he has not met the conditions of it being accepted, because Allaah says (interpretation of the meaning):

'Verily, Allaah accepts only from those who are Al-Muttaqoon (the pious'

[al-Maa'idah 5:27]

A number of the scholars indicated that Hajj in this case is not acceptable, such as al-Ghazaali, al-Qaraafi, al-Qurtubi and al-Nawawi. Al-Ghazaali narrated this from Ibn 'Abbaas and that is sufficient proof.

Shaykh Abu 'Abd-Allaah Muhammad ibn Rushayd al-Baghdaadi said in his qaseedah (ode) on the rituals of Hajj, which is known as al-Dhahabiyyah:

Perform your Hajj with money whose source you are sure is halaal, and keep away from haraam earnings.

Whoever uses haraam earnings for Hajj, need not go to the trouble of performing Hajj,

Because every time he recites the Talbiyah, Allaah respond by rejecting his Hajj.

Secondly:

It is not permissible to make use of haraam money. Repentance from that means getting rid of it and spending it on charitable purposes.

If you spend this money on your father and mother, that means that you are benefitting from it, because you are using this instead of spending on them as you are obliged to do, and this is not permissible.

Thirdly:

If you do not have halaal money with which you and your wife can go for Hajj, then wait until you have earned halaal money with which you can do Hajj, because Allaah says (interpretation of the meaning):

"And Hajj (pilgrimage to Makkah) to the House (Ka'bah) is a duty that mankind owes to Allaah, those who can afford the expenses (for one's conveyance, provision and residence)"

[Aal 'Imraan 3:98]

If Allaah blesses you with a good and halaal income, then you must hasten to do Hajj.

We ask Allaah to accept your good deeds and ours, and to help us to repent sincerely.

And Allaah knows best.


Shaykh Muhammad Saalih al-Munajjid

حرام مال کے ساتھ حج کرنا

الحمد للہ
اول :

حج کرنےوالے کے لیے ضروری ہے کہ اس کا مال حلال کمائي سے کمایا ہوا پاک صاف ہو کیونکہ حلال ہی اطاعت وفرنبرداری پرتعاون اوربرائي ونافرمانی سے دور بھگاتا ہے ۔

جوبھی حرام کمائي کے مال سے حج کرے خدشہ ہے کہ اللہ تعالی اس کا حج ہی قبول نہ فرمائے کیونکہ نبی مکرم صلی اللہ علیہ وسلم کا فرمان ہے :

( یقینااللہ تعالی پاک ہے اورپاکیزہ چيزہی قبول کرتا ہے ) صحیح مسلم حدیث نمبر ( 1015 ) ۔

ابن عبدوس رحمہ اللہ تعالی کہتے ہیں :

آپ یہ جان لیں کہ پاکیزہ کھانا دین کا ستون اوراسے قائم رکھنے کا باعث ہے ، لھذا جس کی بھی کمائي پاکيزہ ہوئي اس کا عمل بھی پاک صاف ہوگا ، اورجس نےاپنی کمائي کوصحیح پاک صاف نہ کیا خدشہ ہے کہ اس کی نماز روزہ اوراس کا حج اورجھاد باقی سارے اعمال بھی قبول نہ ہوں ۔

کیونکہ اللہ سبحانہ وتعالی کا فرمان ہے :

{ بلکہ اللہ تعالی تومتقی اورپرہیزگاروں سے ( اعمال ) قبول فرماتا ہے } ۔

اورعمررضي اللہ تعالی عنہ نے نمازیوں کی جانب نظردوڑائي اورکہنے لگے : مجھے تم میں سے کسی ایک کا سراوپرنیچے کرنا دھوکہ میں نہ ڈال دے ، دین تواللہ تعالی کے دین میں تقوی وورع اختیارکرنے اوراللہ تعالی کی حرام کردہ اشیاء سے اجتناب اوراللہ تعالی کے حلال وحرام کردہ پرعمل کا نام ہے ۔

اورابن عمررضي اللہ تعالی عنہما کہتے ہیں :

حجاج کرام میں سے سب سے افضل اوربہتر وہ ہے جس کی نیت سب سے زيادہ خالص ہو اورجس کا مال اورنفقہ سب سے زیادہ پاکیزہ اورصاف ہو ، اورجس کا یقین سب سے زيادہ بہت اوراچھا ہو ۔ اھـ

دیکھیں : المدخل لابن الحاجب المالکی ( 4 / 210 ) ۔

اوربعض آئمہ کرام سے روایت کیا جاتا ہے کہ :

جب آپ اصل مال حرام سے حج کریں توآپ نے حج نہيں کیا بلکہ گدھے نے حج کیا ہے ، اللہ تعالی توپاکیزہ چیز ہی قبول کرتا ہے یہ نہیں کہ جوبھی بیت اللہ کا حج کرے وہ قبول ہوتا ہے ۔

اس قول میں العیر سے مراد وہ جانور مراد ہے جس پرحاجی سوار ہوکرحج کرتا ہے یعنی گدھا ۔

اورمختصرخلیل کی شرح مواھب الجلیل میں ہے کہ :

جس نے بھی حرام مال کے ساتھ حج کیا اس کا حج قبول نہيں ، جیسا کہ کئي ایک علماء نے صراحت سے بیان کیا ہے ، اوریہ اس لیے کہ اس میں قبول اعمال کی شروط میں سے ایک شرط مفقود ہے ، کیونکہ اللہ تعالی کا توفرمان ہے :

{ بلکہ اللہ تعالی تو متقی وپرہیزگاروں سے قبول فرماتا ہے } ۔۔۔ دیکھیں : مواھب الجلیل شرح مختصر خلیل ( 2 / 530 ) ۔

اورعلماء کرام کی ایک جماعت نے کا کہنا ہے کہ ان سے قبول نہيں ہوتا ، ان میں قرافی ، امام قرطبی ، امام غزالی ، امام نووی شامل ہیں ، اورغزالی نے ابن عباس رضي اللہ تعالی سے روایت کیا ہے کہ اس کا حج ادا ہوجائيگا ۔

اور شیخ ابوعبداللہ محمد رشیدالبغدادی نے مناسک کے بارہ میں اپنے قصیدہ ذھبیۃ میں ذکر کیا ہے کہ :

اوراس مال سے حج کروجس کاتمہیں علم ہوکہ وہ حلال کا ہے ، اوراورحرام مال سے بچواورنہ ہی اس سے حج کرو۔

جس نے بھی حرام مال سے حج کیا اللہ کی قسم اس کا حج ادا نہيں ہوا ۔

جب وہ تلبیہ کہتے ہوئے لبیک اورحاضرہوں کہتا ہے تواللہ تعالی کی طرف جواب ملتا ہے نہ توتیرا لبیک اورنہ ہی حج ہم نےاسے رد کردیا ۔اھـ

کچھ کمی وبیشی کے ساتھ ۔

دوم :

حرام مال سے نفع حاصل کرنا جائز نہيں ، بلکہ اس سے خلاصی حاصل کرنی چاہیے اوراس سے توبہ یہ ہےکہ اسے خیروبھلائي کے کاموں میں صرف کردیا جائے ، اورآپ کا اس مال کواپنے والدین پرخرچ کرنا اپنے لیے نفع حاصل کرنا ہے اس لیے کہ یہ واجب کردہ نفقہ وخرچہ کے مقابلہ میں ہے اورایسا کرنا جائز نہيں ۔

سوم :

جب آپ کے پاس حلال کمائي کامال نہيں ہے توپھرآپ اورآپ کی بیوی اس حرام مال سے حج نہ کریں بلکہ آپ انتظارکریں کہ حلال کمائي جمع ہوسکے اورجب آپ کواللہ تعالی رزق حلال اورپاکيزہ مال سے نوازے توپھر حج کرنے میں جلدی کریں ۔

ہم اللہ تعالی سے دعا گوہيں کہ وہ ہمارے اورآپ کے اعمال قبول فرمائے اورسچی توبہ کرنے میں ہماری مدد وتعاون فرمائے ۔

واللہ اعلم .

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Pak Youth" group.
To post to this group, send email to pak-youth@googlegroups.com.
To unsubscribe from this group, send email to pak-youth+unsubscribe@googlegroups.com.
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/pak-youth?hl=en.

No comments:

Post a Comment